Sporten: zo maak (en houd) je het leuk voor jezelf

Ik werd altijd als laatste gekozen bij gym. Was de enige die niet doorging naar ‘de selectie’ bij ballet. Haalde ter nauwer nood mijn zwemdiploma B. Een talent in sporten kan ik mezelf niet noemen, maar toch haal ik er veel energie en motivatie uit. Daarom deel ik graag mijn persoonlijke stappenplan om sporten tot iets leuks te maken én te houden voor jezelf!

Stap 1. Neem de tijd om een sport te zoeken die bij je past

Geen talent voor sporten, dat is eigenlijk nog zacht uitgedrukt. Mijn absolute dieptepunt was een bedrijfstennistoernooi, waar ik per ongeluk een tennisbal recht op iemands hoofd afvuurde (is overigens goed afgelopen). Zoals je je voor kunt stellen heb ik er dus wel even over gedaan om een geschikte sport te vinden. Maar met geduld en spontane probeersels kwam ik er uiteindelijk vanzelf achter wat er wél aan mij besteed is.

Deze twee experimenten pakten goed uit:

Van proefles tot ‘paardenmeisje’

Op mijn 12e reed ik voor de grap ooit eens een paardrijles met mijn zusje mee. Omdat ik benieuwd was hoe dat voelde en zo mijn paardenangst wilde overwinnen. Ik was toen al vrij lang, dus mocht meteen los op het grootste paard van de manege. Dat ging zo makkelijk, dat diezelfde middag een nieuwe hobby geboren was. Nu heb ik de mazzel dat mijn moeder ook weer door het paardrijdvirus gegrepen werd: vandaag de dag hebben we maar liefst drie superleuke IJslandse paarden, waarmee ik me helemaal uit kan leven.

Notintáta

Van 3 km op sneakers tot halve marathon

De liefde voor hardlopen ontstond zo’n 10 jaar daarna, toen ik full time ging werken en veel behoefte had aan een beetje frisse lucht en beweging om de stress van de dag los te laten. Dus besloot ik te gaan hardlopen. Op mijn sneakers, gekleed in een joggingbroek en katoenen shirt en gewapend met mijn iPod voor de afleiding maakte ik mijn eerste kilometers langs de Maasboulevard in Rotterdam. Wellicht mede met dank aan de fraaie skyline van mijn geboortestad voelde dit verrassend genoeg zo goed, dat er vele rondjes volgden. Uiteraard wel inclusief échte hardloopschoenen, dry-fit kleding en een heuse Nike + Running Sensor om de letterlijke vooruitgang bij te houden. Vandaag de dag is het nog steeds een veelvuldig terugkerend ritueel. Zelfs met Finn erbij!

9km Silvestercross op 31 december 2019 (ik was hier 3 maanden zwanger en dat maakte het extra leuk en bijzonder)

Stap 2. Wees ambitieus, maar blijf eerlijk naar jezelf

Het is heel goed en motiverend om jezelf een doel te stellen. Misschien zelfs een trainingsschema te gaan volgen. Zo heb je iets om naar toe te werken, haal je nog meer voldoening uit je bezigheden en heb je altijd een stok achter de deur als de bank en Netflix lonken. Maar het kan ook een valkuil zijn.

Vermijd dat sporten een ‘moeten’ wordt

Dit gevaar ligt namelijk op de loer als je je zelf te streng vastpint op een strak schema en trainingsdoel. Het moet allemaal wel leuk blijven. Als je echt je dag niet hebt, maar alsnog die pittige training gaat doen omdat het ‘moet’ van je schema, raak je alleen maar teleurgesteld in jezelf en kom je helemaal gedemotiveerd terug. En dat is nou juist wat je niet wilt. Doe die training gewoon lekker een andere keer en geniet van wat je wel hebt gedaan.

Houd rekening met (tijdelijke) beperkingen

Want de ene dag voel je je gewoon lekkerder dan de andere. En dan heb ik het niet alleen over energie, maar ook over andere fysieke ongemakken. Mijn prikkelbare darm heeft bijvoorbeeld altijd de regie heeft over mijn prestaties. Heb ik iets verkeerds gegeten of heb ik stress, dan kan ik een optimale prestatie wel vergeten. Dat wil dat niet zeggen dat ik niet meer ga sporten, maar ik weet al van tevoren dat ik de intensiteit moet beperken. En meestal kom ik dan juist met minder buikpijn terug 😉 Dus: blijf in beweging maar wees lief voor je lijf!

Bruggenloop Rotterdam, 2016

Stap 3. Stop jezelf met anderen te vergelijken

Dit geldt misschien niet helemaal als je een zeer competitief ingestelde sporter of zelfs een pro bent, maar dan zat je waarschijnlijk deze blog ook niet te lezen 😉

Niks is leuker en gezelliger dan samen te sporten en het is fijn om je aan anderen op te kunnen trekken. Maar laat jezelf ook niet gekmaken als anderen het net even wat beter doen dan jij. Zie elke sportieve prestatie als een overwinning op jezelf!

Het gaat erom dat jij plezier in het sporten hebt en houdt. En als dat jou nou net wat meer zweetdruppels dan een ander kost, zegt dat alleen maar wat over jouw sterke doorzettingsvermogen!

Stap 4. Denk aan dat heerlijke gevoel achteraf

Het fijne van het menselijk lichaam is dat je na elke workout wordt beloond met een heerlijk ontspannen en voldaan gevoel, al heb je maar een half uurtje gesport. Ik betrap mezelf er soms zelfs op dat ik kan genieten van een beetje spierpijn, omdat het gewoon lekker voelt om wat te hebben gedaan.

Mis je de motivatie om aan je workout te beginnen? Denk aan dat heerlijke gevoel dat het je oplevert!

Stap 5. Geniet van jouw momentje voor jezelf

Soms zit het mee, soms zit het tegen. Dat geldt met sporten al helemaal, want niets is zo veranderlijk als het menselijk lichaam (zie ook stap 2).

Geniet daarom maximaal van die dagen dat het helemaal super gaat! Maar ga ook vooral niet lopen balen als je workout of wedstrijd juist eens niet zo lekker gaat als je wilt. Ook ik maakte me daar soms ‘schuldig’ aan, met als gevolg demotivatie en nóg minder energie. Zet die knop om en wees trots op jezelf, je had immers ook op de bank kunnen hangen. Geniet van jouw lekkere momentje voor jezelf. En maak zo van elke workout een feestje!

Eén reactie op “Sporten: zo maak (en houd) je het leuk voor jezelf

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.