Running streak: mijn ervaringen en tips om toch je trainingsdoelen te halen

Ruim een maand elke dag hardlopen leek me een leuke uitdaging om het jaar mee af te sluiten. Dus deed ik mee aan #streakwithshiva. Ik vertel je graag hoe ik dit vond, het inpaste in mijn dagelijkse leven en combineerde met een trainingsprogramma voor een 10K onder de 50 minuten. En of ik er mee door ben gegaan natuurlijk 😉

Rennend naar de Appie

Het voltooien van #streakwithshiva was goed te doen. Elke dag een stukje hardlopen beviel me prima! Ik heb het wel zo ‘efficiënt’ mogelijk gemaakt, door alles wat ik normaal gesproken wandelend zou doen, te rennen. Op werkdagen was het een mooie invulling van mijn pauze. En mijn wandelingen met Finn, die ik vaak combineer met wat boodschappen, rende ik nu gewoon. Uiteraard met dank aan onze geweldige Thule hardloopkinderwagen 🙂 . Ik vind wandelen soms best saai, dus dat was extra winst!

PR op de 5 kilometer

Voordat de streak startte was ik begonnen met een Garmin Coach trainingsprogramma om mijn PR op de 10k (49.46) te verbeteren. En ik moet bekennen, aanvankelijk gooide #streakwithshiva best wel wat roet in het eten en verzaakte ik bij de pittigere trainingen. Ik was namelijk erg voorzichtig, bang om teveel van mijn lichaam te vragen. Maar ik vond redelijk snel een goede balans, mede door het inlassen van ‘Rustdag Runs’, die ik hieronder wat uitgebreider beschrijf. Het eindresultaat is dat ik zelfs een onofficieel PR heb gelopen tijdens een 10 kilometer run: 5 km in 23.47 minuten!

In balans met ‘Rustdag Runs’

Maar laat ik heel eerlijk zijn, uiteraard waren er ook dagen dat ik écht geen energie en zin meer had, dat het gewoon heel slecht uitkwam of dat ik me niet lekker voelde, vooral tijdens een heel naar griepje tijdens de kerstvakantie. Om die momenten zette ik de door mijzelf zo benoemde ‘Rustdag Run’ als joker in; een kort(er) loopje op een lage hartslag. Zulke runs kosten me nagenoeg geen inspanning, vergelijkbaar met wandelen. Zo voorkwam ik dat ik roofbouw op mezelf pleegde en maakte ik alsnog progressie met mijn trainingsprogramma.

Normaal gesproken zou ik de moeite van het omkleden en douchen niet hebben gedaan voor zulke loopjes. Want hoe kort of rustig ook, je gaat toch onvermijdelijk zweten. Maar ach, zo’n extra douche midden op de dag is ook best een aangename luxe 😉

En nu?

Ben ik er even helemaal klaar mee! Niet met het hardlopen hoor, schrik niet… Maar wel om de hardloopschoenen dagelijks aan te ‘moeten’ trekken. Die laatste zin beschrijft al precies waarom: in plaats van echt zin hebben om te gaan hardlopen, vond ik het teveel een ‘moeten’ worden. Ik houd het vanaf nu dus weer bij de loopjes waar ik echt de tijd en energie voor heb, want dat zijn er genoeg!

Heb jij wel eens meegedaan aan een running streak?

Lees ook: Sporten, zo maak en houd je het leuk voor jezelf

1 januari, na het lopen van mijn laatste run voor #streakwithshiva. Toch weer eens een medaille! 😉

Plaats als eerste een reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.